Autobusová doprava na Slovensku oslávila 70-te narodeniny. Pred 70 rokmi totiž vznikol národný podnik Československá štátna automobilová doprava. Pri príležitosti tohto výročia predchodcu dnešných poskytovateľov autobusovej prepravy, pripravil Zväz autobusovej dopravy, v ktorom sú združení, súťažno-vzdelávací program. Do bratislavskej Incheby prišlo množstvo ľudí, ktorých zaujíma história a automobilizmus. A ako sa ukázalo, príjemným spestrením boli pre návštevníkov aj naše vodiace a asistenčné psy.
Infostánok
Predpoludním časť tejto akcie bola sprístupnená aj verejnosti a žiakom základných aj stredných škôl. Rovnako aj členom Zväzu autobusovej dopravy. Pre všetkých sme mali pripravený náš infostánok, v ktorom sa mohli účastníci dozvedieť viac o psích pomocníkoch a tiež vyskúšať si chôdzu naslepo či simuláciu chôdze s vodiacim psom.
Preprava
Naša škola sa zároveň snažila edukovať a to nielen cestujúcu verejnosť, ale aj samotných šoférov. So zástupcami Zväzu autobusovej dopravy sme sa rozprávali o viacerých dôležitých témach súvisiacimi s prepravou ľudí s postihnutím v sprievode vodiacich či asistenčných psov. Otvorili sme aj niekoľko pálčivých tém.
Označenie zastávky
Zastávka mestského ako aj medzimestského spoja by mala mať jednoznačne označník, aby spĺňala všetky technické náležitosti potrebné k bezbariérovosti.
Cestovné
Výška cestovného momentálne nie je, pokiaľ ide o psieho pomocníka, jednotná. Každá prepravná spoločnosť má inú tarifu. V niektorej za vodiaceho psa platí jeho majiteľ lístok v cene batožiny, v inej cestuje pes za sumu za dieťa, v ďalšej je jeho cestovanie bezplatné.
Náhubok
Vodiči všetkých prepravných spoločností by mali mať vedomosť, že vodiaci a asistenčný pes sprevádzajúci osobu s postihnutím je oslobodený od povinnosti nosiť náhubok. Je to pre ne veľmi dôležité. Tieto psy sú totiž nielen očami zdravotne znevýhodnenej osoby, ale aj jej „rukami“. Keď jej niečo spadne, psík môže pomôcť len v tom prípade, ak nemá náhubok.
Adekvátna komunikácia
Vodiči jednotlivých prepravných spoločností by mali byť informovaní, že je potrebné zastaviť vždy pri označníku, aj keď zastanú ako druhé vozidlo v poradí. Mali by tiež vedieť, že nevidiacemu nie je potrebné pomáhať nastupovať (jedine, ak by o to sám požiadal). Šofér má byť nápomocný aj vtedy, ak cestujúci odmietne uvoľniť človeku s postihnutím vyhradené miesto.
Veľmi nás potešilo zistenie, že mnohí šoféri poznajú všetko vyššie spomenuté a dodržiavajú to. Dokonca jeden z prítomných spomenul nášho klienta s vodiacim psom, ktorého pravidelne vozí. Sme preto presvedčení, že kontinuálna osveta v každej oblasti verejného života môže prispieť ku zlepšeniu podmienok a prístupu verejnosti k ľuďom s postihnutím.
Táto aktivita bola zrealizovaná ako informačná aktivita pre zabezpečenie širokospektrálnej informačnej kampane na zvýšenie povedomia verejnosti o problematike vodiacich psov v rámci projektu: Tvorba a optimalizácia lepšej verejnej politiky v záujme odstraňovania bariér spoločenského začlenenia zrakovo postihnutých. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu.